Sunday 14 June 2015

Tips Luka Bersalin 'Caesar' Cepat Sembuh






Assalamualaikum..

Pengalaman pertama saya melahirkan anak pramatang saya secara pembedahan memang agak mencabar. Mujur lah sebelum melahirkan, saya banyak membaca tentang panduan penjagaan luka bersalin secara normal dan czer dan juga supplemen yang sesuai untuk kedua-duanya. Alhamdulillah dalam seminggu luka saya kering, bersih dan dipuji oleh doktor kerana luka saya kelihatan cantik.
Sekarang sudah setahun selepas saya melahirkan,. Oleh itu saya juga ingin berkongsi kepada anda tips menjaga luka pembedahan agar cepat sembuh.


1. Pastikan luka sentiasa dalam keadaan kering. Selepas mandi, lap di bahagian luka dengan tuala yang bersih dan kering dengan cara menekap di bahagian luka perlahan-lahan. Pastikan tiada nanah atau darah yang keluar daripada luka tersebut.


2. Elakkan menyapu sebarang ubat tradisional pada kawasan luka pada 10 hari pertama bersalin. Minyak gamat atau minyak tradisional dikhuatiri akan melambatkan percantuman kulit di bahagian luka. Selepas luka bercantum, barulah anda boleh menggunakan sebarang ubat sapu yang anda rasa perlu. Untuk saya, sepanjang berpantang saya memang tidak menyapu apa-apa ubat di bahagian luka. Saya cuma amalkan pengambilan supplemen zinc untuk pastikan luka cepat kering.


3. Jangan gunakan sabun semasa mandi. Hanya gunakan air sahaja untuk mencuci bahagian luka.


4. Tekan di bahagian luka dengan bantal jika anda hendak batuk atau bersin. 

5. Pakai high waist panty supaya getah panty tidak menyentuh di bahagian luka.

6. Elakkan mengambil ubat tradisional sembarangan. Dapatkan nasihat doktor kerana bukan semua ubat tradisional sesuai untuk ibu bersalin secara Caesar. Ada yang boleh mendatangkan kesan sampingan seperti memberi tekanan pada buah pinggang atau mengurangkan pengecutan rahim. Dan ada juga yang mungkin akan memberi kesan kepada luka hingga menyebabkan luka lambat sembuh. Seperti biasa, supplemen yang saya ambil memang selamat. Saya mengambil supplemen berasaskan protein dan zinc untuk memulihkan luka saya dengan cepat. Memang berbaloi!


7. Susukan bayi anda secara eksklusif. Menyusu badan sudah terbukti dapat menyembuhkan luka dengan cepat. Setiap kali menyusu badan akan mengeluarkan hormon oxytoxin yang menolong mengecutkan rahim dan mengurangkan risiko tumpah darah. Dapatkan bantuan dari jururawat dari hari pertama bersalin , bagaimana posisi menyusukan anak yang sesuai tanpa menjejaskan luka.


8. Ambil makanan yang kaya dengan zat besi , multivitamin dan zinc. Zat besi penting kerana anda banyak kehilangan darah semasa  pembedahan.  Multivitamin pula untuk membekalkan nutrisi dan zat penting pada tubuh. Manakala zinc membantu menyembuhkan luka dengan cepat. Supplemen yang saya ambil semasa pantang memang mengandungi semua yang disebut di atas. Saya gembira sebab tidak perlu melalui pengalaman teruk dalam menjaga luka pembedahan saya.


Whatsapp
014-3794493

No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on