Sunday 7 June 2015

Puding Biskut Milo

Selamat tengah hari! Hari ini saya dengan rajinnya buat Puding Biskut Milo. Resepi cuma main campak dan ikut sesedap rasa. Hehehe. Bole adjust mana-mana yang patut. Nak manis, nak pahit, nak bubuh buah-buah, mommies boleh ubah sendiri okay.
Boleh tengok resepi ringkas Puding Biskut Milo saya beserta dengan gambar sekali.


Biskut cream crackers,, milo, gula halus dan susu cair

Sukatan bahan tu main agak-agak jak okay. Kalau suka manis, boleh tambah susu pekat. Tapi saya suka yang kurang manis so bahan-bahan di atas sudah memadai untuk saya. :)



Susun cantik kepingan biskut dan buat bancuhan milo, susu cair dan gula


Suka hati nak letak berapa lapis kepingan biskut. Kalau suka tebal,boleh lapis banyak2 ye. Yang sebelah tu pula bancuhan milo,gula dan susu cair tadi. Bancuh dengan air suam macam mommies nak bancuh kopi suami. Hehehe..





Kemudian tuang bancuhan milo tadi ke dalam bekas yang berisi biskut tadi.. Tekan lembut dengan belakang sudu makan supaya susunan / adunan menjadi padat..







Masukkan dalam pengukus yang telah dipanaskan tadi.. Kukus lebih kurang dalam 15-20 minit. Agak-agak air milo da nak kering okay ler tu.. Tutup api dan biarkan sejuk. Oh ya, kat atas tu saya tabur milo sikit.. Nyum-nyum!

Sudah sejuk, boleh masukkan dalam fridge. Makan masa sejuk memang lagi sedap!



Kat atas tu ada tabur lagi dengan nestum. Hehe. Biar variasi rasa lebih mengancam. Lepas ne, mommies boleh lah try resepi yang sangat mudah ne. Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on