Sunday 14 June 2015

Fakta dan Mitos Tentang Makanan Berpantang









Assalamualaikum wbt.. Salam sejahtera.

Hari ni saya nak share tentang amalan pemakanan semasa berpantang. Orang Melayu terutamanya orang-orang tua sangat strict dengan pantang. Sampaikan ada seorang kawan saya yang berpantang hanya dengan nasi berlaukkan ikan bakar semata-mata. Tiada buah dan sayur. Mak dia bagitau kalau makan buah dan sayur badan akan sejuk. Saya terfikir dari mana agaknya ibu dan anak akan mendapat khasiat jika hanya makan begitu sepanjang berpantang. Tak hairan la kebanyakan ibu berpantang ramai yang sembelit, 


Ada beberapa perkara fakta dan mitos semasa berpantang.


Mitos 1 : Tak boleh makan sayur-sayuran dan buah-buahan kerana sejuk untuk badan
Fakta : Sayur-sayuran dan buah-buahan seperti kangkung, kekacang, bayam, labu, sawi dan lain-lain memberi sumber vitamin dan mineral. Ini dapat mengelakkan si ibu dari terkena sembelit serta dapat mempercepatkan penyembuhan luka. 

Mitos 2 : Minum air dengan banyak boleh menyebabkan perut buncit
Fakta : Orang dewasa di galakkan minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Minum air yang mencukupi boleh mengelakkan sembelit, menstabilkan suhu badan dan membantu pengeluaran susu ibu dengan baik. 


Mitos 3 : Makanan laut boleh menyebabkan gatal pada luka
Fakta : Sebenarnya jika tiada alergi, boleh saja di makan untuk mendapatkan sumber protein. Tidak semua orang mengalami alergi dengan makanan laut.


Mitos 4 : Makan telur menyebabkan luka bernanah
Fakta : Nanah di sebabkan oleh jangkitan kuman. Telur adalah salah satu contoh sumber protein yang baik dan bagus untuk pemulihan luka dalaman. Jadi tidak salah untuk mengambil telur semasa dalam berpantang


Doktor pun melarang ibu-ibu bersalin terlalu berpantang makan. Kekurangan zat pada ibu berpantang boleh menyebabkan luka lambat sembuh dan ibu akan lebih mudah berasa letih. 

Pengalaman saya pertama kali berpantang pula saya lebih banyak makan ayam,ikan putih, sup sayur dan nasi. Saya juga mengambil buah betik dan tembikai semasa dalam pantang. Oleh kerana saya bersalin secara pembedahan, saya mengambil Set Shaklee untuk membantu luka czer saya cepat kering. Dalam masa seminggu luka czer saya sudah kering dan doktor yang memeriksa saya juga terkejut kerana luka saya kelihatan cantik dan kering. :) Yang pasti saudara suami yang datang dari Semenanjung memuji kerana muka saya kelihatan segar walaupun tengah berpantang.. :)

Jika anda ingin tahu apakah item dalam set Shaklee yang saya amalkan, boleh lah whatsapp saya di nombor 014-3794493

No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on