Monday 10 August 2015

3 Sebab Utama Lemak Terkumpul Di Perut


Perut buncit memang sangat tidak menyeronokkan bagi mereka yang inginkan bentuk badan yang ideal. Perut buncit juga mendorong kepada peningkatan berlakunya sindrom metabolik seperti diabetes, hipertensi, serta meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan pembuluh darah tersumbat. Ukuran lilit perut yang ditetapkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) untuk Asia Pasifik adalah di bawah 90cm untuk lelaki manakala untuk perempuan adalah bawah 80cm.
Jom kita kenali apakah punca utama lemak terkumpul di perut yang mengundang kepada masalah perut buncit.

PEMAKANAN
Terlalu banyak mengambil makanan yang diproses seperti roti putih, biskut, gula halus dan kentang goreng, pencuci mulut akan meningkatkan keradangan dalam tubuh. Lemak perut dikaitkan dengan keradangan. Jika anda makan terlalu banyak makanan yang diproses, pemecahan lemak di bahagian perut akan menjadi lambat malah akan meningkatkan lagi kandungan lemak di bahagian perut. Jadi pilih lah makanan yang semula jadi seperti buah buahan, bijiran penuh,, sayur-sayuran dan banyak lagi.

PERUBAHAN HORMON
Hal ini berlaku terutama ketika menopaus bagi kaum wanita. Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon seks estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak pada bahagian perut.

STRESS
Keadaan psikologi kita mampu mengganggu aktiviti semula jadi tubuh badan termasuklah sistem penghadaman kita. Stress adalah salah satu pencetus kepada perut kita. Hal ini disebabkan apabila stress, perut akan berasa kenyang dan menimbulkan masalah kepada keupayaan tubuh menyimpan lemak. Akibatnya, perut kelihatan lebih kembang. Bila sering tekanan, badan kita akan lebih sukar untuk menyingkirkan lemak yang tidak diingini.


2 comments:

 

Followers

Like Us On

Follow Us on