Monday 10 August 2015

Kesan Bila Kurang Tidur


Assalamualaikum! Apa kabar semua? Masih ngantok tak? Semalam saya lewat tidur. Jadi pagi ne memang rasa ada keberatan pada mata. Nak tutup je! Tapi tak boleh tidur lagi. Ada tugasan yang perlu diselesaikan. Siapa yang selalu kurang tidur sini? Sila angkat kening. Tau tak tubuh badan kita ne sangat memerlukan masa rehat yang cukup? Cara yang paling berkesan adalah denga tidur! Ya tidur! Bila kita tidur, tubuh kita akan recharge semula energy kita yang seharian kita gunakan. Ala, macam handphone kena charge battery kan. Sama lah macam tubuh kita. Dan bila kita kurang tidur, akan timbul lah beberapa masalah kepada kita. Jom tengok apakah kesan-kesan utama bila kita kurang tidur.



Obesiti
Semakin lama kita berjaga dan tidak tidur, kita akan merangsang hormon ghrelin iaitu hormon yang menggerakan rasa lapar. Jadi inilah yang buat kita rasa nak makan dengan banyak bila kita tak tidur. Jika kita kerap makan pada lewat malam, kita akan meningkatkan risiko untuk obesiti. Jadi pastikan anda dapat tidur yang cukup at least 6 jam setiap malam.






Mudah Diserang Penyakit
Apabila kita kurang tidur, akan lebih banyak  penyakit datang melawat. Contohnya serangan jantung, strok, tekanan darah tinggi dan juga gerak jantung yang tidak teratur. Bahaya kan?






Kulit Yang Rosak
Pola tidur yang tidak teratur boleh menghasilkan hormon kortisol. Kortisol ne diketahui boleh memecahkan protein dalam kulit kita. Oleh sebab itu, kulit kurang anjal, nampak berkedut dan tumbuh jerawat.






Kemurungan
Kurang tidur juga boleh menyebabkan masalah kemurungan. Yelah tak cukup tidur, jadi akan rasa lebih stress kan. Hah, kalau dah tahap begini, cepat-cepat cari rawatan tau.


Jadi semua dah tau kan pentingnya untuk mendapat tidur yang cukup. Bukan setakat cukup malah berkualiti. So, pastikan anda kaji semula waktu tidur anda untuk mengelakkan akibat buruk seperti di atas.







No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on