Saturday 22 August 2015

Makanan Yang Harus Dielak Semasa Hamil




Makan makanan yang seimbang adalah penting apabila anda hamil. Terdapat nutrien penting, vitamin, dan mineral yang diperlukan oleh bayi anda yang sedang membesar.
Kebanyakan makanan adalah selamat; Walau bagaimanapun, terdapat beberapa makanan yang anda harus elakkan semasa mengandung.





Daging mentah: Makanan laut yang tidak dimasak dan daging lembu yang jarang atau kurang masak harus dielakkan kerana risiko pencemaran bakteria koliform, toksoplasmosis, dan salmonella.




Daging Deli harus dielakkan semasa hamil. Daging Deli telah diketahui tercemar dengan listeria, yang boleh menyebabkan keguguran. Listeria mempunyai keupayaan untuk menyeberangi plasenta dan boleh menjangkiti bayi, yang boleh membawa kepada jangkitan atau keracunan darah dan boleh mengancam nyawa.
Jika anda hamil dan anda sedang mempertimbangkan makan daging deli,pastikan bahawa anda memanaskan semula daging sehingga ia masak sepenuhnya.





Sushi harus dielakkan semasa mengandung.




Ikan dengan Merkuri: Ikan yang mengandungi tahap merkuri yang tinggi perlu dielakkan. Mercury dimakan semasa mengandung dikaitkan dengan kelewatan perkembangan dan kerosakan otak.
Sampel kajian terdiri daripada jenis ikan termasuk: ikan yu, ikan todak, ikan kembung raja, dan ikan merah. 
Sesetengah jenis ikan yang digunakan dalam sushi juga harus dielakkan kerana tahap merkuri yang tinggi.




Kerang Mentah: Majoriti penyakit bawaan makanan laut adalah disebabkan oleh kerang mentah, yang termasuk tiram, kepah dan kupang. Memasak membantu mencegah beberapa jenis jangkitan, tetapi ia tidak menghalang jangkitan alga yang berkaitan yang berkaitan dengan air pasang merah.
Kerang mentah menimbulkan kebimbangan untuk semua orang, dan mereka harus dielakkan sama sekali semasa mengandung.



Telur mentah: telur mentah atau makanan yang mengandungi telur mentah harus dielakkan kerana potensi pendedahan kepada salmonella. 




Susu Tidak Dipasteur: susu tidak dipasteur mungkin mengandungi listeria. Pastikan susu yang anda minum adalah yang sudah dipasteur.




Kafein: Walaupun kebanyakan kajian menunjukkan bahawa pengambilan kafein dalam kuantiti yang sederhana dibolehkan, ada orang lain yang menunjukkan bahawa pengambilan kafein mungkin berkaitan dengan keguguran. Elakkan kafein semasa trimester pertama untuk mengurangkan kemungkinan keguguran. Sebagai peraturan umum, kafein harus dihadkan kepada kurang daripada 200 mg sehari semasa mengandung. Kafein adalah diuretik, yang bermaksud ia membantu pembuangan cecair dari badan.





Alkohol: TIADA jumlah alkohol yang diketahui selamat semasa mengandung, dan oleh itu alkohol harus dielakkan semasa mengandung. Pendedahan pranatal untuk alkohol boleh mengganggu perkembangan sihat bayi. Bergantung kepada jumlah, masa, dan corak penggunaan, pengambilan alkohol semasa mengandung boleh membawa kepada janin Sindrom alkohol atau lain-lain gangguan perkembangan.




Sayur-sayuran yang tidak dibasuh: Sayur-sayuran adalah selamat, dan bahagian penting dalam diet yang seimbang. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memastikan mereka dibasuh untuk mengelakkan potensi terdedah kepada toksoplasmosis. Toksoplasmosis boleh mencemarkan tanah di mana sayur-sayuran yang telah ditanam.

2 comments:

  1. Waktu preggy kena jaga apa yang kita makan Dan minum kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Banyak perkara yang kita kena jaga masa hamil

      Delete

 

Followers

Like Us On

Follow Us on