Wednesday 1 July 2015

Tips Elak Anak Makan Makanan/Minuman Tinggi Gula Semasa Hari Perayaan

Sumber:Google



Assalamualaikum mommies. Tidak lama lagi kita akan menyambut kedatangan Syawal pula. Bila tiba Syawal atau apa-apa hari perayaan mesti mommies bawa anak sekali kan melawat sanak saudara? Bila dah melawat sanak saudara, mesti ada sedikit sebanyak anak kita akan menikmati makanan/minuman yang dihidangkan bukan? Tanpa kita sedar, anak kita mengambil makanan yang tinggi gula, minuman bergas yang manis. Jangan biarkan perkara ini berterusan. Saya ada beberapa tips untuk mommies applykan semasa melawat sanak saudara semasa musim perayaan nanti agar anak kita terkawal daripada mengambil makanan yang tinggi kandungan gula.




1) Bantuan Suami

Suami memainkan peranan yang sangat penting dalam hal ini. Slow talk dengan suami tentang bahayanya perkara ini jika dibiarkan saja berterusan. Pesan dengan suami agar saling ingat-mengingatkan bila saudara mara mula menyajikan makanan manis ke dalam mulut anak. Jangan berdiam diri. Kerana akhirnya yang mendapat kebaikan atau keburukan itu adalah anak kita sendiri dan bukan orang lain. 


2) Bekalkan Makanan Rumah Untuk Anak      

Tiada alasan untuk mommies tidak memasak sendiri makanan untuk anak. Banyak resepi mudah dan cepat untuk disediakan hanya dengan pencarian melalui Google. Bekalkan makanan sihat walau ke mana sahaja kita pergi. Hendak seribu daya. :)     


3) Jadi Contoh Yang Baik

Ibu bapa memainkan peranan utama dalam mendidik anak agar suka dengan makanan yang menyihatkan. Jadilah contoh yang baik dengan sama-sama memilih untuk makan makanan yang sihat dan tidak keterlaluan semasa menghadiri mana-mana majlis jamuan atau hari perayaan. Pilih lah air putih berbanding air sirap dan air bikarbonat. Berkorban sedikit untuk anak pasti membuahkan hasil untuk kesihatan yang berpanjangan bukan sahaja kepada anak, malah kepada diri kita sendiri.


4) Beri Supplemen Chewable

Kalau anak terasa ingin makan makanan manis, berilah anak supplemen chewable vitamin c yang selamat dimakan. Lebih selamat jika anda beri vitamin daripada memberi gula-gula kan?
Terdapat beberapa jenis supplemen yang pasti menjadi kegemaran anak-anak. Antaranya ialah Chewable Vita C Shaklee dan Vitalea for kids! Rasa anggur yang pasti menarik minat anak anda. Malah pengambilan supplemen ini juga mampu meningkatkan kekuatan antibodi badan anak agar tidak mudah jatuh sakit.
                                   









   

2 comments:

  1. Tips yang berguna. Terima kasih atas perkongsian.

    btw done follow u, follow mine too :) - Noob

    ReplyDelete

 

Followers

Like Us On

Follow Us on