Thursday 9 July 2015

Tips Kawal Berat Badan Semasa Raya








Assalamualaikum!
Pejam celik pejam celik, kita hampir meninggalkan bulan Ramadhan dan bakal menyambut kedatangan bulan Syawal. Lazimnya setelah sebulan berpuasa, kebanyakan dari kita akan mengalami penurunanan berat badan. Betul tak? Dapat lah muat baju raya idaman kan. Menjelang Hari Raya, kita lupa pula tentang susahnya untuk dapat berat badan dan bentuk badan idaman, sehingga kita melantak macam-macam juadah di hari raya. Siapa setuju? Heheheh. Tak sampai sebulan raya, berat dah naik berkilo-kilo, baju tetiba dah rasa sendat kat perut. Eh, apakah yang terjadi?? Hahahaha!!
Jadi sebelum kita mengalami masalah kenaikan berat badan semasa hari raya nanti, saya nak kongsikan beberapa tips untuk kawal berat badan semasa hari perayaan.





1. Bersarapan! Hah, ramai yang skip breakfast kan? Memang silap besar jika kita tidak bersarapan pagi. Ini kerana sarapan pagi akan menentukan pola pemakanan kita sepanjang hari. Jika kita memilih untuk tidak bersarapan, kita akan makan lebih banyak pada waktu tengah hari nanti.
Eh, tapi ini betul tau. Even semua pakar pemakanan, pakar diet sarankan kita untuk mengambil sarapan. Pilih la sarapan yang sihat dari sumber protein yang mengenyangkan. Saya  memang wajib ambik ini setiap hari. Sampai tengah hari masih rasa kenyang.. :)



2. Elakkan makanan dan minuman yang berkalori tinggi dan manis. Kalau teringin nak makan daging, ambik la dua atau tiga ketul daging je. Jangan pula penuh sepinggan. Kalau nak makan biskut raya, pilihlah yang betul-betul anda nak makan. Jangan nak taste semua pula. Kandungan gula sangat tinggi tau! Anda perlu ingat, kandungan gula dan kafein di dalam air bikarbonat juga adalah sangat tinggi. Oleh itu, tidak salah jika anda minum setengah gelas air coca-cola, dan kemudian segelas air kosong sekiranya anda masih berasa dahaga. Kalau anda dapat kawal semua ini, percayalah berat anda akan kekal malah mungkin akan mengalami penurunan lagi.





3.Banyak bergerak! Walaupun musim perayaan, anda masih perlu banyak bergerak untuk memastikan tiada lemak yang akan tinggal lama dalam badan anda. Pilih lah waktu yang terbaik seperti waktu pagi atau petang. Senaman selama 20-30 minit yang dilakukan 3 kali seminggu, sudah cukup untuk pastikan badan anda terus membakar lemak sepanjang masa! Yang pasti bila anda bersenam, badan anda akan berasa lebih sihat dan segar. 



4. Pilih makanan sihat pada waktu malam. Apa salahnya jika anda selitkan salad yang sihat dan buah-buahan untuk makan malam anda. Perut anda juga perlu berehat dari menerima makanan yang berminyak. Pemilihan makanan yang tinggi fiber, akan membantu mengelakkan anda dari mengalami sembelit. Pembuangan juga akan menjadi lawas setiap hari dan membatu dalam membersihkan usus-usus anda. Point utama di sini ialah berat badan anda akan lebih terkawal sepanjang Syawal nanti. Best kan?!




5. Pengambilan supplemen juga amat penting untuk membantu anda mengawal berat badan yang sihat sepanjang masa. Pilihlah supplemen yang berkualiti dan selamat untuk dimakan. Saya memilih set kurus Shaklee untuk persediaan saya menjelang musim raya nanti. Set ini mampu memberi rasa kenyang yang panjang, mengawal berat badan saya dan mengelakkan saya dari mengalami sembelit di hari raya nanti.





Diharap panduan yang dikongsikan sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk mengawal pengambilan makanan di hari raya nanti. Suka saya ingatkan, tubuh badan kita ini bukan untuk kita pakai sehari dua, tetapi sepanjang hidup kita!






Nur Iba Zaini

Shaklee ID 1076149

Whatsapp 014-3794493


No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on