Wednesday 8 July 2015

Infografik: Tips Elak Anak Meragam Di Rumah Terbuka










Menjelang hari perayaan, mestilah kita tidak terlepas untuk menghadiri jemputan mana-mana majlis rumah terbuka kan? Al maklum lah ini kan cuma setahun sekali. Menjelang hari raya nanti, anda pasti akan dibayangi dengan tangisan anak-anak anda yang mungkin akan menyebabkan anda juga hilang mood untuk terus menghadiri majlis sebegini..  Pastinya yang baru sahaja bergelar ibu pasti akan lebih panik dengan masalah ini kan.
Jangan cepat panik dan cepat marah. Mungkin ada beberapa perkara yang anda terlepas pandang yang menyebabkan anak anda terus menangis tanpa henti. Ikuti beberapa tips yang boleh anda praktikkan semasa hari perayaan nanti.



1) Bawa anak keluar dari tempat yang sesak dan ramai orang. Kemungkinan anak anda rimas dengan bunyi bising dan tidak selesa untuk terus berada di sana. Bawa anak anda keluar atau ke tempat sunyi untuk redakan tangisannya

2) Boleh jadi anak anda sedang lapar sebab tu dia menangis. Nah, anda kena pastikan anak anda suda mendapat makanan yang cukup sebelum anda keluar untuk menghadiri majlis rumah terbuka. Sebaiknya bawa bekalan makanan kesukaan anak anda.

3) Pastikan anak anda sudah mendapat tidur yang cukup. Ikutlah pola tidur anak seperti biasa. Jangan kerana hendak bergegas ke rumah terbuka, anda sanggup bangunkan anak yang sedang tidur. Seeloknya pergi la selepas anak anda sudah bangun dari tidur. Jadi besar kemungkinan dia tidak akan meragam kerana sudah "Fully Charged"

4) Pastikan anda memakaikan pakaian yang bersesuaian untuk anda anda. Jika menghadiri majlis pada waktu siang pilihlah pakaian yang nipis dan menyerap peluh. Kalau boleh bawa baju extra untuk anak anda. Jika dia berpeluh dan mula berasa rimas cepat2 la tukarkan kepada pakaian yang baru.

5) Jangan terlalu lama berada di rumah terbuka. Cukuplah jika anda sudah berjumpa dengan sanak saudara dan sahabat handai. Jangan pula anda duduk dan bercerita panjang sehingga lupa untuk balik. Hehehe. Sebaiknya minta izin dari tuan rumah untuk balik lebih awal.

6) Persediaan fizikal emosi. Ibu bapa harus lebih tenang untuk menghadapi masalah anak meragam terutama ibu bapa baru. Jangan cepat marah dan panik jika anak anda mula menunjukkan ciri-ciri meragam. Sebaiknya tarik nafas dan istighfar dalam hati supaya Allah akan memudahkan urusan kita


Hah, macam? Rasanya cukup tak tips ne? Hehe.. Saya pasti anda boleh lakukannya sebagaimana saya melakukannya dulu dan sehingga sekarang masih lagi mengikut tips-tips ini. Alhamdulillah saya semakin expert untuk handle masalah anak saya dan saya pasti akan juga akan lebih expert dari saya dalam mengatasi masalah anak meragam.





Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri.












Nur Iba Zaini

Shaklee id 1076149

Whatsapp 0143794493

Email ummikhalif000@gmail.com

No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on