Saturday 16 May 2015

Tips Jadi SUPERMAK!!!

Assalamualaikum..
Selamat berhujung minggu semua!!

Esok bermula lagi minggu baru. Sudah bersedia ka u ols especially mommies yg gojes? :)
Mesti ada yang start mengeluh kan?? Hihihi...
Entri kali ne sy mau share beberapa tips berguna untuk mak-mak moden dalam mengharungi dunia serba pantas ne!
Oopps!! Before tu sy nak bgtau tips ini hanyalah untuk rujukan semata2 dan tidak akan bertanggungjawab ke atas mana2 pihak yang mengalami permasalahan akibat daripada tips ini...



Tips ini boleh diaplikasikan samada mommies bekerja ataupun fulltime housewife mcm sy!

1) Iron Semua Baju Hujung Minggu

 - Hah, hujung minggu...Mommies bole ambik masa2 begini utk iron/seterika semua baju2 kerja      yang akan dipakai untuk sepanjang minggu, Begitu juga dgn baju2 sekolah anak-anak. Tips ini selain  menjimatkan masa, boleh juga menjimatkan eletrik,. Cer try!


2) Buat Planner!

- Eh, kalau surirumah takkan perlu planner? Siapa kata tak perlu? Planner sgt2 diperlukan walaupun anda cuma seorang surirumah. Bila ada planner, senang la mommies nak adjust masa untuk update blog (mcm sy skrg ne, hihihi), bersenam, senarai menu masakan sepanjang minggu dan sebagainya..
Tak payah la buat planner lawa2. Memadai jika anda faham isi kandungan planner dan bole ikut apa yang anda telah tulis.


3) Minta Bantuan!

- Bukan bantuan dari polis atau mana2 pihak beruniform okay! Minta la bantuan daripada suami tercinta untuk sama2 menguruskan rumahtangga. Kan lebih cun mcm tu.. Heheh! Don't try to be a hero when ur body is totally zero! Jgn la ego.. Mommies tetap bole jadi supermak even dengan bantuan suami.. Minta suami tlg mandikan anak atau tidurkan anak.. Senang ke susah?


4) Bersenam.

- Apa kaitan? Opkos la ada kaitan.. Bila badan anda sihat,dan otak cerdas lebih mudah la otak anda untuk berfikir.. Bila jadi mommies otak harus sentiasa kreatif. Baru la boleh dapat award Supermak! Jangan jadikan alasan kesibukan atau tiada masa untuk anda malas bersenam. Tak lama dan tak susah pun. Pilih la senaman yang mudah dan yang boleh dilakukan di rumah. Contoh senaman yang paling mudah adalah Jumping Rope! Cuba tau!


5) Ambik Supplemen

- Ini sy mmg perlukan setiap hari. Untuk jadi supermak sy perlu sentiasa sihat dan sentiasa bertenaga! Mommies lain camna pula? Pernah kan mengadu penat, mengantuk atau paling common sakit pinggang. Pernah kan? Sy cuma ambik supplemen utama untuk sy kekal bertenaga dan tidak stress bila uruskan rumahtangga. Opkos pilihan sy adalah Shaklee.. Kalau mau tau item mana yang sy ambik bole contact sy okeh.. 0143794493


6) Amalan Sebelum Tidur

- Ini sgt penting! mommies try buat dan insyaAllah esok boleh bangun dengan bertenaga dan rasa happy! Sebelum tidur, selain membaca 3 Qul dan Ayat Kursi, sy amalkan baca ne:
 
      * Subhanallah 33 kali
      * Alhamdulillah 33 kali
      * Allahuakbar 33 kali

Selain jadi lebih bertenaga, tidur malam kita akan rasa sgt tenang dan paling penting kita dapat pahala berganda!


No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on