Tuesday 12 May 2015

Makanan Rohani Untuk Anak

Assalamualaikum..

Terpanggil untuk menulis tentang tajuk di atas. Makanan rohani tu apa benda?
Makanan rohani di sini merujuk kepada makanan untuk hati anak-anak..
Makanan yang berbentuk zikrullah, bacaan ayat-ayat suci Al Quran dan banyak lagi.

Semasa saya hadiri satu Parenting Seminar (Puan Lina Karim) yang diadakan di Hotel Platinum Kota Kinabalu sekitar penghujung tahun lepas, kami didedahkan dengan kepentingan makanan rohani yang patut diamalkan oleh semua ibu. Nah para ibu di luar sana, sila ambik perhatian! Hihihi..
Masa kita memasak tu, kita digalakkan untuk sentiasa berzikir bermula dari kita masuk dapur sampai la ketika kita hendak menghidangkan makanan untuk keluarga.
Mau tau apa kelebihan yang kita dapat selain dari pahala berlipat ganda???
Nah bila kita rajin berzikir ketika memasak, anak-anak akan lebih lembut hatinya dan akan lagi mudah untuk mendengar kata2 dan nasihat kita. Best X Best?
BONUS!! Suami lebih sayang dan lebih suka dengan masakan kita even kita masak telur goreng pun suami akan suka! Percayaaaalah kata2 ku. Hihihi...





Saya nak tambah lagi.. Selain zikir masa memasak, korang bole juga zikir masa bancuh susu anak, masa dodoikan anak tidur, masa sediakan air mandian anak.. pendek kata SETIAP masa harus berzikir!

Senang jak kan mau dapat pahala lebih di samping mau dapat keluarga yang sentiasa dirahmati Allah..
BONUS juga utk kita kaum wanita kalau selalu berzikir, badan kita akan lebih rasa bertenaga sepanjang hari.. Jadikan amalan sebelum tidur untuk berzikir sebanyak mampu!



No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on