Tuesday 12 May 2015

Czer & Sembelit

Errr.. tetiba rasa seram sejuk tgh menaip entri ne.
Mommies, u ols bersalin normal atau czer?? Mana yang sakit?
Hahahah!! Soalan bonus. Of course mana2 cara bersalin mommies rasa sakit kan.

 Sepanjang pregnancy aku ada masalah darah tinggi yg kronik. Essential Hypertension.. Jadi mmg sepanjang preggy, teruk juga aku  rasa sebab kena
ulang alik secara kerap ke klinik untuk monitor BP! Tension!
Belum dikira berapa kali admitted disebabkan oleh hypertension ne! Huhu (Trauma)

Dipendekkan cerita, aku selamat melahirkan bayi pramatang pd usia 31 minggu dengan berat 1.3kg. Alhamdulillah syukur.. Dan disebabkan bayiku lahir x cukup bulan, aku terpaksa warded sekali dengan baby sampai la berat baby da cecah 1.7kg baru la kami boleh pulang ke rumah.

Dan bermula la episod pantang aku di hospital.. Teruk sgt2 teruk sebab terpaksa berpantang sendiri. Anak pertama pulak tu.. Sabar jak la aku masa tu! Dalam pikiran aku paling takut la terkena bentan, meroyan time2 berpantang ne. Nauzubilllah. Minggu kedua berpantang, aku kena sembelit! Pelik! Aku ingat czer x boleh kena sembelit. Waduhh aku mmg silap 100%.
Sembelit melampau2. Tak selesa duduk dan baring, Rasa nak menangis sebab aku rasa "tempat" tu da luka sebab aku terlampau meneran masa mau membuang. Huhuhu!!

Baru teringat asben ada bawa set berpantang aku. Malam tu cepat2 aku makan semua vitamin aku.. Alhamdulillah esoknya selesa sgt membuang walaupun masih sakit tempat luka tu. Aduii kenapa la aku nda makan dari awal jak set pantang tu..

Lepas tu aku konsisten makan semua item2 yg ada dlm set pantang tu. Guess what??
Aku lebih bertenaga walaupun aku terpaksa berpantang sorang2 di hospital tu. Gila power betul!
Aku sgt syorkan kepada mommies yang bakal berpantang utk beli set berpantang tu sbb aku sendiri guna and aku rasa effect ohsem hasil dr penggunaan set tu.



No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on