Wednesday 9 September 2015

Anemia Semasa Hamil






Apabila anda hamil, anda mungkin akan mengalami anemia. Apabila anda mempunyai anemia, sel-sel darah merah anda tidak cukup untuk membawa oksigen ke tisu-tisu anda dan bayi anda.

Semasa mengandung, badan anda menghasilkan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi anda. Jika anda tidak mendapat zat besi yang cukup atau nutrien tertentu yang lain, badan anda mungkin tidak dapat menghasilkan jumlah sel darah merah yang diperlukan untuk membuat darah tambahan ini.

Ia adalah perkara biasa untuk mempunyai anemia ringan apabila anda hamil.
Anemia boleh membuat anda merasa letih dan lemah. Jika semakin teruk dan tidak dirawat, ia boleh meningkatkan risiko komplikasi yang serius seperti kelahiran pramatang.


Berikut adalah apa yang anda perlu tahu tentang punca-punca, gejala, dan rawatan anemia semasa mengandung.

Jenis-jenis Anemia Semasa Mengandung

Beberapa jenis anemia boleh terjadi semasa mengandung. Ini termasuk:

1)Anemia Kekurangan zat besi 
2)Anemia kekurangan folat
3)Kekurangan vitamin B12

Berikut adalah sebab anemia mengikut jenisnya:

1)Anemia kekurangan zat besi. 

Ini jenis anemia yang berlaku apabila badan tidak mempunyai zat besi yang cukup untuk menghasilkan jumlah hemoglobin. Hemoglobin adalah satu protein di dalam sel darah merah. Ia membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan.
Apabila anda mengalami Anemia kekurangan zat besi, darah tidak boleh membawa oksigen yang mencukupi kepada tisu di seluruh badan.
Kekurangan zat besi adalah punca yang paling biasa yang menjadi penyebab anemia semasa kehamilan.



2)Anemia kekurangan folat. 

Folat, juga dikenali sebagai asid folik adalah sejenis vitamin B. Badan memerlukan folat untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuk sel darah merah.
Semasa mengandung, wanita perlu folat tambahan. 
Kekurangan folat boleh terus menyumbang kepada beberapa jenis kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural (spina bifida) dan berat lahir yang kurang.


3)Kekurangan B12 vitamin. 

Badan memerlukan vitamin B12 untuk membentuk sel darah merah. Apabila seorang wanita hamil tidak mendapat cukup vitamin B12 daripada makanan, badannya tidak boleh menghasilkan sel darah merah yang cukup. Wanita yang tidak makan daging, ayam, produk tenusu, dan telur mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat jenis anemia kekurangan vitamin B12, yang boleh menyumbang kepada kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural, dan boleh membawa kepada kelahiran pramatang.

Kehilangan darah semasa dan selepas bersalin juga boleh menyebabkan anemia.

Faktor-faktor risiko untuk Anemia Semasa Hamil

Semua wanita hamil mempunyai risiko untuk mendapat anemia. Ini kerana mereka memerlukan lebih banyak zat besi dan asid folik daripada biasa. Tetapi risiko adalah lebih tinggi jika anda:

1)Hamil kembar
2)Mempunyai dua kehamilan rapat
3)Muntah banyak kerana morning sickness
4)Kehamilan remaja
5)Tidak makan makanan yang cukup kaya dengan zat besi
6)Mempunyai anemia sebelum anda hamil





Tanda tanda yang paling biasa anda sedang mengalami anemia semasa mengandung ialah:

1)Kulit, bibir, dan kuku yang pucat
2)Rasa letih atau lemah
3)Pening
4)Sesak nafas
5)Denyutan jantung yang cepat
6)Masalah untuk fokus







Risiko Anemia Semasa Hamil

Anemia yang teruk atau tidak dirawat semasa hamil boleh meningkatkan risiko anda mendapat:

1)Bayi pramatang atau kurang berat bayi
2)Kemurungan selepas bersalin
3)Bayi yang turut mengalami anemia
4)Perkembangan anak yang lewat atau terbantut
5)Bayi dengan kecacatan kelahiran yang serius di bahagian tulang belakang atau otak (kecacatan tiub neural)


Ujian bagi Anemia

Semasa temujanji pranatal pertama anda, anda akan membuat ujian darah supaya doktor anda boleh menyemak sama ada anda mempunyai anemia. Ujian darah biasanya termasuk:

1) Ujian hemoglobin.
2) Ujian hematokrit. 

Walaupun anda tidak mempunyai anemia pada awal kehamilan anda, doktor anda kemungkinan besar akan mengesyorkan bahawa anda mendapatkan ujian darah yang lain untuk memeriksa anemia pada trimester kedua atau ketiga anda.

Rawatan untuk Anemia

Jika anda menghidapi kelesuan semasa kehamilan anda, anda mungkin perlu untuk mula mengambil suplemen zat besi dan / atau tambahan asid folik tambahan kepada vitamin pranatal anda. Doktor anda juga boleh mencadangkan agar anda menambah lebih banyak makanan yang kaya dengan zat besi dan asid folik untuk diet anda.

Selain itu, anda akan diminta untuk kembali untuk ujian darah yang lain selepas tempoh masa yang tertentu supaya doktor anda boleh menyemak tahap hemoglobin dan hematokrit anda supaya bertambah baik


Jadi jangan lupa untuk pastikan makanan yang anda pilih semasa hamil cukup bernutrisi untuk mengelakkan anda dari mengalami masalah anemia tau. Kalau susah sangat, telan je supplemen. Lagi mudah!. Hehehe. Yang penting pilih supplemen yang semulajadi dan tidak memudaratkan kandungan anda. Sehingga berjumpa lagi dalam entri akan datang!


~~~~014-3794493~~~~

~~~~Sid1076149~~~~

~~~~Kota Kinabalu~~~~


No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on