Tuesday 21 March 2017

Hipertiroid, Apa Yang Perlu Anda Tahu

Hipertiroid, juga dikenali sebagai tiroid yang terlalu aktif, adalah suatu keadaan perubatan yang disebabkan oleh tahap yang luar biasa tinggi hormon tiroid dalam aliran darah. Dalam erti kata lain, kelenjar tiroid menghasilkan terlalu banyak hormon tiroid.

Kelenjar tiroid terletak di leher. Ia menghasilkan hormon yang dilepaskan ke dalam aliran darah untuk mengawal pertumbuhan dan metabolisme badan.

Terdapat beberapa sebab-sebab terjadinya hipertiroid dan pelbagai gejala mungkin. Ia adalah lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki.

Hipertiroid boleh dikawal dengan berkesan dengan ubat-ubatan yang mengurangkan pengeluaran hormon dari kelenjar tiroid. Dalam beberapa kes, radioterapi dan pembedahan adalah disyorkan.







SIMPTOM-SIMPTOM YANG DIKAITKAN DENGAN HIPERTIROID IALAH:


*Bengkak di leher yang disebabkan oleh kelenjar tiroid membesar (goiter)

*Cirit-birit

*Kesukaran bernafas

*Kesukaran tidur

*Peluh berlebihan

*Keletihan melampau

*Selera makan meningkat

*Membuang air kecil lebih kerap

*Perasaan tidak menentu, cepat marah

*Denyutan jantung laju dan sentiasa merasa berdebar-debar

*Penurunan atau kenaikan berat badan secara tiba-tiba



Pesakit kencing manis dan hipertiroid mungkin mengalami gejala diabetes yang tinggi, seperti keletihan dan peningkatan dahaga. 

Pesakit dengan penyakit jantung, bagaimanapun, mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat aritmia, kegagalan jantung, dan risiko kardiovaskular lain, yang menjadi kebimbangan.









PUNCA HIPERTIROID



Semua jenis hipertiroidisme adalah disebabkan oleh kelebihan pengeluaran hormon tiroid, tetapi keadaan ini boleh berlaku dalam beberapa cara:


  1. Penyakit Graves: Pengeluaran hormon tiroid terlalu banyak.
  2. Toksik adenomas: Nodul berkembang di dalam kelenjar tiroid dan mula merembeskan hormon tiroid, mengganggu keseimbangan kimia badan; beberapa goiter mungkin mengandungi beberapa nodul ini.
  3. Subakut thyroiditis: Radang tiroid yang menyebabkan kelenjar "kebocoran" hormon yang berlebihan, menyebabkan hipertiroidisme sementara yang biasanya berlangsung beberapa minggu tetapi mungkin berterusan untuk beberapa bulan.
  4. Kerosakan kelenjar pituitari atau ketumbuhan kanser dalam kelenjar tiroid: Walaupun jarang berlaku, hipertiroidisme juga boleh berpunca daripada faktor ini.








RAWATAN UNTUK HIPERTIROID


Rawatan yang paling biasa untuk hipertiroidisme adalah ubat antithyroid, yang bertujuan untuk mengurangkan jumlah hormon yang dihasilkan oleh tiroid. . Ubat-ubatan lain boleh diberikan untuk mengurangkan gejala-gejala seperti denyutan nadi yang laju dan menggeletar. 


Satu lagi pilihan adalah iodin radioaktif, yang memusnahkan kelenjar tiroid melalui rawatan sepanjang 6 hingga 18 minggu. Apabila kelenjar dimusnahkan, atau dibuang melalui pembedahan, kebanyakan pesakit perlu mula mengambil hormon tiroid dalam bentuk pil.




Pembedahan Untuk Gangguan Tiroid


Membuang kelenjar tiroid boleh menyembuhkan hipertiroidisme, tetapi prosedur ini hanya disyorkan jika ubat antithyroid tidak berfungsi, atau jika terdapat goiter (kelenjar tiroid) yang besar. Pembedahan juga boleh disyorkan untuk pesakit dengan nodul tiroid. Setelah tiroid dikeluarkan, kebanyakan pesakit memerlukan suplemen harian hormon tiroid untuk mengelakkan pula pembentukan hipotiroidisme.






Jika anda mempunyai simptom dan gejala seperti di atas,segeralah berjumpa dengan doktor anda untuk membuat ujian darah. Dan jika anda sudah disahkan sebagai pesakit hipertiriod, anda juga boleh mengambil supplemen yang bersesuaian untuk meningkatkan tahap kesihatan anda.






Pengedar Shaklee Kota Kinabalu
Nur Iba Zaini (1076149)
018-5777 679
ummikhalif000@gmail.com



No comments:

Post a Comment

 

Followers

Like Us On

Follow Us on